Kostschema

Fransutbildning, utbildning inom lösögonfransförlängning

Viktkontrollen kostschema

fredag 15 april 2016

Enkelt tips att sänka ditt blodtryck [ kostschema Viktkontrollens.se]

Observera att jag INTE rekommenderar detta till en redan hjärtsjuk eller någon som har en åkomma som kan framkalla hjärtfel.


Normalt brukar mitt blodtryck ligga på 155/85 mmhg under min arbetsföra tid. Kvällstid 138/65


Hur ska jag då få ner mitt blodtryck? Inderal? Nej tack min puls ligger redan på 50 slag per min.

Jag har under några tillfällen provat att löpa, cykla, träna ben där jag verkligen känner att benen fyllts med blod (pump). Jag har sedan tagit ett blodtryck under en times tid efter aktivitet. Resultat ihållande: 120/70mmhg. 


Tips innan arbete eller annan psykisk belastning.
- Cykla allt vad du orkar under 1-5min för att få ner blodflödet ner i benen. 
- Jogga 3-5km ( gärna längre)
- Kör 20 tunga djupa marklyft
- Kör 30 halvtunga knäböj.

Jag försöker även minimera att peaka glukos i blodet, rikligt med fisk, mycket bönor som sägs vara bra för kärlelasticiteten, 1 msk 1+0+1 gurkmeja (mycket högt orac) + svartpeppar med lite cayenne antioxidant och skyddar mot skadliga fria syreradikaler. 

Högt blodtryck sägs skada kärlen. Precis som du sprutar med en brandslang med högsta tryck så ger det en ökad belastning i slangen.

Vissa har ett genetiskt högt blodtryck (där jag inkluderas), finns det en naturlig förklaring till varför evolutionen tillåtit detta leva vidare? Är det en defekt (ex förträngt kärl i njurarna, stresskänslig), eller är det en tillgång (att snabbt kunna syresätta vid mycket hög belastning)? 

Vi kanske ska vara ute och jaga på savannen och inte sitta framför datorn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar