Kostschema

Fransutbildning, utbildning inom lösögonfransförlängning

Viktkontrollen kostschema

söndag 8 september 2013

5:2 dieten

Behöver du hjälp och tips med din 5:2 diet?

Med 5:2 diet menas att du äter efter ditt energibehov 5 dagar per vecka, två dagar per vecka håller du kalorirestriktion.

Oj hur skall jag endast klara av att äta 600 kcal under två dagar, ska jag behöva svälta mig själv?

Det finns två alternativ här:

Alternativ 1:
Du äter efter din Body mass ratio BMR ex. 2300 kcal. du kör powerwalk 2h x 1, 5h på en dag vilket gör att du förbränner ca 1700 kcal på powerwalken. 2300kcal - 1700 kcal = 600 kcal. Du behöver alltså inte svälta dig själv för att fasta.

Många gör detta utan att tänka på det. Jag äter själv alltid ungefär samma kalorimängd. Vissa dagar cyklar jag + gymträning + 3h beachvolleyboll detta gör att jag förbrukar mycket mer kalorier än om jag bara skulle ligga hemma i soffan. Alltså kör jag 2 sådana pass per vecka så kan man ju säga att jag kör 5:2.

Alternativ 2:
Att anpassa mängden mat så att du hamnar i kalorirestriktion. Ex: slutsumman endast får i dig 600kcal, vilket kan vara ansträngande.


Nedan visas en lista på de dagar du ätardag och kalorirestriktion:



                                      Overfeeding                       Underfeeding
Calories                         Up                                      Down
Protein                           Up                                      No change or Up
Carbs/fat (energy)         Up                                      Down
Insulin                           Up                                      Down
Total testosterone          Up or no change                Down
Free testosterone           Up                                      Down
GH                                 Up                                      Up
IGF-1                             Up                                      Down
Thyroid                          Up                                      Down
Catecholamines             Down                                  Up
Cortisol                          Down                                  Up
Leptin                            Up                                       Down
Ghrelin                          Down                                   Up
Cellular energy state      Up                                       Down
Protein synthesis            Up                                       Down
Bodyfat levels                Up                                       Down
Muscle mass                   Up                                       Down
Net effect Body is systemically anabolic                  Body is systemically catabolic

(Lyle McDonald, the ultimate diet 2,0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar